BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

About Me

Foto saya
selama, perak, Malaysia
assalamualaikum wbt....salam buat semua sahabat dan cikgu2.trial makin dekat.harap,semua mendoakan kejayaan kami.amiinnn......


MY BELOVED FRIENDS..HIHI

Pengikut

Selasa, 9 Jun 2009

Soalan: keadaan politik di NNM pada pertengahan abad ke-19


Pada pertengahan abad ke-19,belaku kekacaun di negeri Perak dan Selangor. Kekacauan ini tercetus apabila berlakunya perebutan takhta dan perang yang meletus dalam kalangan kongsi-kongsi gelap. Kemudian,sikap Sultan yang suka campur tangan dalam peetelingkahan antara kongsi-kongsi gelap tersebut. Pertelingkahan berlaku selepas penemuan bijih timah di Larut oleh Long Jaafar di Larut pada tahun 1848. di Selangor pula,berlaku perang saudara kerana perebutan takhta dan juga pergaduhan antara kongsi-kongsi gelap.



Di Perak,berlaku pertikaian merabut takhta. Hal ini kerana sistem perwarisan takhta di Perak berlainan dengan negeri-negeri lain.pertikaian ini bermula selepas kemangkatan Sultan Abdullah Muhammad Shah pada tahun 1851. sepatutnya, Raja Yusuf yang menjadi Raja Dihilir akan dilantik menjadi Raja Bendahara. tetapi,Raja Ismail yang dilantik. Hal ini kerana Raja Yusuf tidak disukai oleh Raja Muda Jaafar yang menjadi Sultan waktu itu. Raja Ismail pula,bukan waris yang berhak kerana ayahandanya berasal dari Siak.



Selepas itu, apabila Sulatan Jaafar mangkat pada tahun 1865, Raja Muda Ali dilantik menjadi Sultan. Raja Abdullah yang sepatutnya menjadi Raja Bendahara dilantik menjadi Raja Muda kerana Raja. hal ini demikian,kerana Raja Ismail tidak dapat dinaikkan pangkat atas alasan dianggap tidak layak. Raja Yusuf pula diketepikan buat kali kedua.



Apabila Sultan Ali mangkat pada 28 Jun 1871, Raja Abdullah tiadk dapat hadir ke majlis pemakamam Sultan Ali. Oleh itu, Raja Ismail dilantik menjadi Sultan yang bergelar Sultan Ismail Mu’abidin Riayat Shah. Walaupun Raja Ismail menjadi Sultan, kuasanya hanya terbatas di bahagian Hulu Perak. Manakala, Raja Abdullah berkuasa di Hilir Perak. Konflik ini menyebabkan berlakunya perpecahan dalam kalangan pembesar di Perak. Raja Abdullah mendapat sokongan laksamana dan Dato’ Sagor serta kumpulan kongsi gelap Ghee Hin. Raja Ismail pula mendapat sokongan Ngah Ibrahim, Temenggung,Panglima Kinta, dan kumpulan kongsi gelap Hai San.



Setelah Raja Ismail menjadi Sultan,keadaan politik di Perak semakin kusut. Perang Larut pertama berpunca daripada seorang pelombong Hai San yang menyekat aliran air ke Ghee Hin. Suatu pergaduhan berlaku dan seorang Ghee Hin dibunuh oleh seornang aggota Hai San. Pada malamnya, tercetus peperangan. Peperangan tersebut dapat diselesaikan apabila Ngah Ibrahim membayar ganti rugi kepada orang Ghee Hin di atas kerugian mereka.


Pada perang Larut kedua yang beralak pada 1865 hingga 1867, adalah berpunca daripada rasa tidak puas hati puak Hai San. Pertelingkahan berlaku apabila seorang anggota Ghee Hin ditikam oleh seorang anggota Hai San. Kemudian,tercetuslah peperangan. Perang ini dapat diselesaikan apabila pihak British akhirnya menjatuhkan hukuman denda sebanyak $5000 setiap satu kepada kedua dua pihak Ghee Hin dan Hai San. Sementara itu, ketua-ketua kngsi gelap ditangkap dan dibuang negeri.
Perang Larut ketiga berlaku berpunca daripada pembunuhan pemimpin puak Ghee Hin iaitu Lee Ah Kun. Pada Mac 1872, Ghee Hin menyerang Hai San. Puak Hai San berjaya ditewaskan. Puak Ghee Hin mengambil balik lombong-lombong meraka dan menduduki lombong Hai San di Klian Pauh. Ngah Ibrahim pula tidak mahu membantu Hai San. Tindakan Ngah Ibrahim itu menimbulkan kemarahan puak Hai San. Raja Abdullah memihak kepada Ghee Hin manakala Ngah ibrahim memihak kepada Hai San.
Keadaan politik di Selangor juga kacau bilau. Punca kekacauan disebabkan oleh perselisihan di kalangan kerabat diraja dan kegiatan lanun yang akhirnya mencetuskan perang saudara.


Perselisihan di kalangan kerabat diraja berpunca daripada sistem perwarisan takhta di Selangor. Hal ini kerana,sistem perwarisan takhta di Selangor bukan hanya ditentukan oleh pertalian kerabat antara Sultan dengan pewaris baginda semata mata,tetapi juga diengaruhi juga oleh tenaga-tenaga luar yang tidak dapat dikuasai oleh pewaris iu sendiri. Sebagai contoh,semasa Sulan Muhammad Shah menjadi Sultan,baginda telah menyerahkan daerah Sungai Klang kepada Raja Sulaiman iaitu putera sulungnya. Memandangkan Raja Sulaiman tidak bersungguh sungguh memajukan kawasan tersebut,Sultan Muhammad Shah menyerahkan kawasan tersebut kepada menantu saudaranya iaitu Raja Abdullah 6.,Tunku Jaafar. Raja Abdullah merupakan anak Raja Riau dan adik Raja Jumaat.


Tindakan Sultan Muhammad Shah itu dibantah oleh Raja Mahadi,iaitu anak Raja Sulaiman. Raja Mahadi berpendapat bahawa beliau sepatutnya lebih berhak menerima warisan ayahnya tetapi beliau diketepikan begitu sahaja oleh Sultan Muhammad Shah. Tindakan tersebut menjadi punca pertelingkahan antara Raja Mahadi dengan Raja Abdullah sehingga tercetusnya perang saudara. Pada tahun 1853,sebelum Sultan Muhammad Sha mangkat,Raja Sulaiman,Raja Uthman dan Raja Yusuf berkelahi untuk merebut jawatan Raja Muda tetapi perkelahian tersebut berakhir dengan sendirinya apabila ketiga tiga mereka mangkat terlebih dahulu daripada baginda. Kemudian Sultan melantik Raja Mahmud iaitu anak bongsunya yang baru berusia 8 tahun menjadi Raja Muda.


Walaubagaimanapun, kedudukan waris takhta di selangor berubah apabila Sultan Mauhammad mangkat pada 1857. Tenku Puan Basik iaitu balu Sultan Muhammad mendesak supaya Raja Mahmud dilantik menjadi Sultan tetapi dibantah oleh para pembesar Selangor kerana Raja Mahmud masih kecil dan brau berusia 12 tahun. Pertelingkahan ini berlarutan selama 2 tahun sehingga Raja Abdul Samad,menantu Al Marhum Sultan berjaya mengusir Raja Muda Mahmud dan mengambil alih takhta negeri Selangor dengan memakai gelaran Sultan Abdul Samad.


Selain perselisihan di kalangan kerabat diraja, kegiatan perlombongan bjiih timah dan kemasukan buruh-buruh cina juga menimbulkan banyak masalah kepada negeri Selangor. Keadaan ini bermula apabila Raja Abdullah membawa masuk buruh-buruh cina untuk menjalankan aktiviti perlombongan bijih timah di daerah Lembah Sungai Klang. Apabila bilangan buruh-buruh cina bertambah,mereka memutuskan untuk melantik Hiu Siew sebagai ketua masyarakat cina di kawasan itu dengan gelaran kapitan cina. Setelah kematian Hiu Siew,Liu Ngim Kong telah dilantik menjadi kapitan cina yang kedua pada tahun 1861. tidak lama kemudian, selepas kematian Ngim Kong dalam bulan ogos 1868, Yap Ah Loy dilantik menjadi kapitan cina yang ketiga di Kuala Lumpur. Hari demi hari, bilangan orang cina yang datang ke Kuala Lumpur dan Kanching semakin ramai. Hal ini mendorong mereka memasuki kongsi-kongsi gelap tertentu untuk melindungi kepentingan masing-masing. Yap Ah Loy di Kuala Lumpur bersama-sama rakan rakannya menjadi ahli kongsi gelap Hai San yang bekerja di Kanching menjadi puak Ghee Hin.


Selain itu,perang saudara juga telah mencacatkan lagi suasana politik di negeri Selangor. Perang saudara bermula apabila Raja Mahadi berasa cemburu apabila Raja Abdullah berjaya memajukan kawasan Lembah Sungai Klang. Raja Mahadi menuntut hak yang sepatutnya beliau warisi daripada ayahnya tetapi beliau ditolak oleh Sultan Abdul Samad. Untuk mengelakkan sebarang pergaduhan, Raja Abdullah membayar wang saguhati setiap bulan kepada Raja Mahadi. Tetapi Raja Mahadi tidak berpuas hati kerana beliau mahu sekurang kurangnya mendapat setengah daripada hasil pendapatan Klang sebagai pencen. Semenjak peristiwa tersebut, Raja Mhadi menyimpan dendam kepada Raja Abdullah dan berusaha mencari sokongan bagi memblehkan tuntutannya dipenuhi.
Pada masa itu, orang Bugis yang menetap di bahagian pantai laut Selangaor,manakala Raja Abdullah menetap di Klang, Sultan Abdul Samad di Langat. Kawasan Ampang. Kajang, Kuala Lumpur, dan Cheras didiami oleh orag melayu Sumatera yang terdiri daripada orang Maling,Rawa dan Batu Bara. Hubungan antara orang Bugis dengan orang Sumatera memang sudah renggang pada abad ke-18 lagi kerana mereka selalu berperang menyebelahi Raja masing-masing untuk merebut kuasa Kerajaan Johor dan Riau. Selain itu, orang Bugis dan orang melayu Sumatera juga bergaduh disebabkan satu perselisihan faham. Dalam pergaduhan iu,Panchik Rasul(orang Batu Bara), telah mati dibunuh. Muhammad Akib(ketuan orang batu bara), menuntut kepada orang Bugis supaya pembunuhnya dihukum tetapi tuntutan itu ditolak oleh Raja Abdullah. Kemudian,Raja Akib meminta bantuan orang Batu Bara untuk menolong Raja Mahadi tetapi dengan syarat Raja Mahadi sanggup berperang dengan Raja Abdullah.
Setelah 5 bulan berperang, Raja Mahadi akhirnya menang dan memaksa Raja Abdullah berundur ke Melaka. Keadaan Sultan Abdul Samad emakin lemah kerana kekalahan Raja Abdullah dan baginda terpaksa mengalah dan bersetuju apabila Raja Mhadi berjanji untuk memberi wang 500 setiap bulan hasil kutipan cukai di Klang. Tidak lama berkuasa di Klang, terjadi perbalahan antara Raja Mahadi dengan Sultan Abdul Samad yang berpunca kerana Raja Mhahadi menghentikan bayaran bulanan kepada Sultan Abdul Samad seperti yang dijanjikan. Keadaan itu menyebabkan Sultan murka dan bertindak untuk memutuskan pertunangan puterinya iaitu Raja Arfah dengan Tengku Kudin sebagai wakil Sultan bagi seluruh Selangor dan bagi daerah Langat kepada Tengku Kudin. Tujuannya adalah untuk mengusir Raja Mahadi di Klang.
Selepas kematian Raja Abdullah pada 1869,Raja Ismail iaitu putera Raja Abdullah meneruskan penentangan terhadap Raja Mahadi. Sultan Abdul Samad tidak mampu menyelesaikan persengketaan ini dan terus meminta bantuan Tengku Kudin. Pada mulanya, Tengku Kudin menawarkan diri untuk menjadi orang tengah tetapi Raja Mahadi tidak mahu. Hal ini menyebabkan Tengku Kudin bergabung dengan Raja Ismail menentang Raja Mahadi sehinggalah tercetusnya perang saudara.
Pada 1869, Tengku Kudin dengan bantuan 500 orang askar dari Kedah mengepung kubu Raja Mhadi di Klang. Strategi yang mereka gunakan adalah mereka perlahan lahan menyekat barang-barang utama seperti makanan ke kilang. Tengku Kudinjuga menyekat perdagangan bijih timah di antara Klang dan kawasan darat di Selangor. Situasi semakin teruk apabila berlaku kekacauan antara pelombong-pelombong cina di Kuala Lumpur. Pada februari 1869,sahabat baik Yap Ah Loy ,Ah Sze dibunuh di Kanching oleh Chong Chong,bekas pelombong cina di Lukut. Kemudian, Yap Ah Loy dan 2000 orang cina dan melayu ke Kanching untuk menyiasat. Akhirnya, mayat Ah Sze ditemui tetapi Chong Chong lari menyembunyikan diri di kampong di Rawang.
Perang saudara merebak ke seluruh daerah Klang yang melibatkan pelombong –pelombong cina . puak Hia San berpusat di Kuala Lumpur dan diketuai oleh Yap Ah Loy dan mendapat sokongan Tengku Kudin. Manakala puak Ghee Hin di Kanching dan bergabung dengan Raja Mahadi. Kesan perang ini ialah melumpuhkan kegiatan ekonomi dan perdagangan di Selangor. Pada November 1872, angkatan gabungan Tengku Kudin dan Yap A Loy dengan bantuan orang bendahara Wan Ahmaddari Pahang menyerang Kuala Lumpur dan berjaya menawan kembali pada Mac 1873. pengusiran Raja Mahadi dan penawanan semula Kuala Lumpur membawa kepada berakhirnya perang saudara yang berlaku selama 7 tahun di Selangor.


Kesimpulannya,keadaan politik di kebanyakkan negeri-negeri melayu adalah tidak aman. Hal ini demikian kerana perebutan takhta serta pergolakan dalam kalangan kongsi-kongsi gelap. Namun begitu, masalah-masalah ini dapat diselesaikan. Kesan daripada peristiwa ini membawa kepada masyarakat setempat.



KUMPULAN 1 : NUR SYAFIQAH BT. FADZILLAH
NUR IZZATI BT. HAMBALI

0 ulasan: