BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

About Me

Foto saya
selama, perak, Malaysia
assalamualaikum wbt....salam buat semua sahabat dan cikgu2.trial makin dekat.harap,semua mendoakan kejayaan kami.amiinnn......


MY BELOVED FRIENDS..HIHI

Pengikut

Selasa, 9 Jun 2009

sejarah 2

soalan 3
Bincangkan sebab-sebab darurat dan langkah-langkah yang diambil oleh inggeris untuk membanteras darurat.


Menjelang pertengahan tahun 1948,kempen pengganas komunis semakin hebat. Hal ini berpunca dari beberapa sebab. Darurat menyebabkan susasana kacau bilau dan huru hara di Tanah Melayu. Tindakan mereka ini adalah untuk menimbulkan kegelisahan dan perasaan tidak puas hati rakyat terhadap pihak kerajaan. Untuk menangani masalah ini, kerajaan British telah melakukan beberapa langkah untuk mengembalikan keamanan.
Kemuncak keganasan berlaku pada Jun 1948 apabila tiga orang pemimpin KMT dibunuh di Johordan disusuli dengan ked pembunuhan 3 orang peladang Eropah pada 16Jun1948. oleh itu,Pesuruhjaya tinggi British Sir Edward Gent mengishtiharkan darurat pada 19 Jun 1948. selain itu, tindakan pasukan gerila yang beroperasi di seluruh negara dan memunyai rejim yang menjalankan pembunuhan secara bergerak.
PKM melakukan beberapa perkara yang menyebabkan darurat. Peringkat pertama adalah PKM bergiat untuk melumpuhkan ekonomi Tanah Melayu dengan memusnahkan estet-estet getah dan lombong-lombong bijih timah, dua industri penting Tanah Melayu. Kemudian,PKM juga telah menawan dan menguasai kawasan-kawasan dan bandar-bandar terpencil bagi digunakan sebagai markas untuk menyerang pihak kerajaan.
Peringkat terakhir, dari markas-markas tersebut PKM akan cuba menghalau serta mengusir pihak British dari Tanah Melayu dan kemudiannya menguasai seluruh Tanah Melayu.




Justeru itu, sebuah kerajaan Republik Komunis Tanah Melayu akan dibentukkan untuk memerintah Semenanjung Tanah Melayu.
Dalam pemberontakan bersenjatanya, PKM menggunakan taktik-taktik perang gerila di mana pengganas-pengganas komunis beroperasi melalui unit-unit yang kecil di antara 200 hingga 400 orang dengan menggunakan senjata-senjata yang berjaya disorokkan semasa pendudukan Jepun yang telah dibekalkan oleh tentera British.
PKM juga telah menubuhkan satu unit bekalan dan pengintipan awam iaitu Min Yuen. Min Yuen memainkan dua peranan penting iaitu mendapatkan bekalan makanan dan perubatan serta memperolehi maklumat-maklumat mengenai kegiatan-kegiatan kerajaan dalam usahanya menentang PKM. PKM telah melancarkan serangan-serangan yang hebat ke atas estet-estet getah, lombong-lombong bijih timah, balai-balai polis dan orang awam antara tahun-tahun 1948-1951. Kejayaan paling besar PKM ialah pembunuhan Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Henry Gurney di jalan ke Bukit Fraser pada 6 Oktober 1951.

Antara langkah-langkah yang diambil oleh inggeris ialah menambah kekuatan pasukan keselamatan. Kekuatan pasukan dan tenetra telah dipertingkatkan dan bilangan pasukan polis ditambah disamping pasukan polis khas, polis hutan dan polis tambahan ditubuhkan. Kemudian, tiga pasukan pengawal batolian dibawa khas dari England serta askar melayu melengkapkan pasukan meriam dan bantuan yang lain. Selain itu anggota dari negara komanwel yang lain seperti Australia dan New Zealand serta Hong kong juga turut dibawa masuk.
Langkah yang kedua adalah manjalankan rancangan Briggs. Leftenan Sir Harold Rowdon memperkenal rancangan bertujuan untuk menyekat bekalan makanan,wang,maklumat dan lain-lain kepada piahk komunis. Hal ini dilakukan dengan cara mengalihkan sokongan orang ramai terutamanya orang cina agar tidak memberi bantuan kepada pihak komunis.
Selain iu juga,kaedah yang digunakan di bawah rancangan Briggs ini adalah membentuk perkampungan baru yang desediakan khas dengan pelbagai kemudahan asas dan kemudahan sosial. Merek dbenarkan keluar dari kampung mengikut masa yang ditetapkan oleh kerajaan. Rancangan ini adalah usaha kerajaan untuk menyususn semula penempatan penduduk yang bertaburan dan disatukan di kawasan seperti di pekan ,Bandar dan kawasan yan hamper dengan pusat pentadbiran. Langkah ini membolehkan pihak kerajaan menghalang mereka daripada berhubungan dengan ejen,penyokong atu pengganas komunis untuk mendapatkan bekalan makanan dan sebagainya.
Kerajaan juga menguatkuasakan undang-undang buang negeri dan penahanan . satu pasukan khas yang dinamakan Malayan Special Branch(MSB) ditubuhkan sebagai satu cawangan berasingan daripada CID diperingkat negeri dan daerah. Mereka ditugaskan untuk menyelidik, menyoal dan mendapatkan maklumat tentang Komunis. Kemudian,British membentuk sebuah pusat latihan secara sulit di Kuala Lumpur untuk melatih para pegawai MSB. Kerajaan juga membentuk hubungan dengan Perkhidmatan Perisik negeriThai dan meara-negara lain yang diancam komunis. Pakar-pakar cina juga disediakan bagi mengumpul keperluan MSB dan CID.
Kerajaan British juga menyusun semula sistem pentadbiran dengan meletakkan kuasa tentera pada kedudukan yang lebih tinggi daripada pentadbir awam. Pesuruhjaya Tinggi terpaksa mematuhi arahan Pengarah gerakan. Leftenan Jeneral Briggs telah mewujudkan sistem pentadbiran tentera yang diberi kuasa memutus(veto) dalam pentadbiran keselamatan Tanah Melayu yang dikenali sebagai Jawatakuasa Kerja Perang . di bawah sistem ini.Briggs menubuhkan Majlis Perang Persekutuan ( Fedral War Council) yang ditugaskan untuk menggubal dasar secara umum.
Majlis Perang Persekutuan dianggotai oleh Pegarah Gerakan, Ketua Setiausaha, Setiausaha petahanan, Pesuruhjaya polis, Komander, Tentera Darat dan Komander Tentera Udara. Di peringkat negeri pula ditubuhkan Jawatankuasa Kerja Perang yang dipengerusikan oleh Menteri Besar dan dibantu oleh para Pegawai kanan. Mereka bertindak untu membantu memberikan menyediakan maklumat dan menjalankan arahan. Di peringkat daerah pula, diwujudkan jawatankuasa Perang Daerah yang diketuai oleh pegawai daerah dan dibantu oleh ketua-ketua tempatan seperti penghulu dan ketua kampong.
Satu lagi langkah yang diambil di bawah rancangan Briggs adalah membentuk pasukan kawalan keselamatan sehingga ke peringkat daerah. Perkra ini dilakukan dengan membahagikan pasukan keselamtan kepada unit-unit yang lebih kecil untuk digerakkan ke peringkat daerah dan kampung. Kerajaan juga menubuhkan Pasukan Pengawak Kampung yang diletakkan di bawah tentera. Mereka diberikan latihan menembak dan senjata api dibekalkan kerajaan kepada penduduk kampung yang terlibat. Mereka ditugaskan untuk mengawal keselamatan kampung daripada ancaman penceroboh dan geria.
Selain rancangan Briggs, kerajaan melaksanakan pengistiharan kawasan hitam dan putih. Pada Febuaray 1952, Sir Gerard Walter mengistiharkan kawasan putih dan kawasan hitam untuk menunjukkan kawasan yang bebas dari ancaman komunis. Jadi,gerila komunis dapat dikawal dengan berkesan. Melaka adalah negeri pertama yang di istiharkan kawasan putih dan diikuti negeri Sembilan,Selangor dan perak.
Langkah yang lain diambil oleh British ialah mengistiharkan undang-undang darurat. Terdapat empat perkara dalam undang-undang ini. Yang pertama ialah pendaftaran penduduk di Tanah Melayu. Setiap penduduk Tanah melayu yang berumur 12 tahun keatas mesti di daftarkan dan wajib mempunyai kad pengenalan. Langkah ini adalah untuk memudahkan pasukan keselamatan membezakan antara peduduk dengan komunis untuk memberi bantuan makanan dan bantuan-bantuan lain.
Perkara yang kedua adalah memperkenalka peruntukan khas di bawah undang-undang darurat. Undang-undang ini membolehkan seseorang itu ditahan tanpa had masa dan tanpa dibicarakan serta memberi kuasa kepada pihak polis untuk menggeledah dan menangkap tanpa waran. Selain itu membenarkan perintah berkurung di istiharkan,memberi kuasa kepada kerajaan untuk memenjarakan seseorang. Ini adalah untuk melemahkan kuasa PKM. Contohnya, pada tahun 1948,seramai 600 orang ahli kesatuan sekerja telah ditaha sebagai usaha untuk membanteras kegiatan subversive komunis.
Perkara yang ketiga adalah menguatkuasakan undang-undang buang negeri dan penahanan. Kedua-dua undang-undang ini membolehkan kerajaan menahan dan menghantar balik sesiapa yang didapati bersubahat dengan PKM. Contohnya, pada tahun 1948, seramai 5100 orang telah ditahan dengan menggunakan undang-undang ini. Tetapi, pada 1953, undang-undang buang negeri telah dimansuhkan.
Perkara yang keempat adalah melancarkan perang psikologi. Sir. Gerald Walter melancarkan perang psikologi untuk menguasai fikiran penduduk tempatan supaya bekerjasama dengan British untuk membanteras komunis. Sebilangan besar gerila komunis adalah orang cina. Mereka tidak berpuas hati terhadap karakyatan yang terkandung dalam Perjanjian Perselutuan Tanah Melayu. Jadi,British melonggarkan syarat-syarat kerakyatan disamping memberikan hadiah wang tunai kepada sesiapa yang memberi maklumat tentang komunis.

Langkah yang kelima adalah memperbaiki politik dan pentadbiran. Pada 1948, kerajaan British mengamalkan dasar yang mengglakkan orang bukan melayu menubuhkan parti politik untuk membolehkan mereka terlibat dalam poltik secara sah. Penubuhan parti MCA oleh Tan Cheng Lock pada februari 1949 dapat menyatukan orang cina dari pengaruh komunis,PKM, dan negara China. MIC pula ditubuhkan untuk orang India. Pada 1954,parti Perikatan ditubuhkan untuk mewakili 3 kaum iaitu melayu, cin, dan india. Langkah persediaan kea rah kemerdekaan dilakukan secara berperingkat-peringkat. Langkah pertama adalah memperkenalkan sistem ahli yang bertujuan untuk melatih orang melayu dalam pentadbiran. Yang kedua adalah memperkenalkan pilihan raya dan langkah terakhir adalah memberikan kemerdekaan kepada Tanah melayu.
Kesimpulannya, langkah-langkah yang diambil oleh British itu membawa Malaysia kea rah berkerajaan sendiri. Kerajaan British juga dapat memelihara dan mengekalkan hubungan politik yang berterusan dengan Tanah Melayu selepas merdeka bagi menjamin kepentingan ekonomi mereka terutamanya dalam sektor perlombongan dan perladangan.

0 ulasan: